Saturday, January 26, 2008

ျမန္မာကဗ်ာဆိုတာ ဂ်ဳိနဲ႔လား ( ၂ )


ျမန္မာကဗ်ာဆိုတာ ဂ်ိဳနဲ႔လား ( ၂ )


ဂီတ၊ ကဗ်ာ၊ လကၤာ နွင့္ သီခ်င္း

ျမန္မာကဗ်ာပံုစံေတြအေၾကာင္းမစခင္ အေျခခံေတြအေၾကာင္းစေျပာၾကရင္ပိုေကာင္းမယ္ထင္လို့ ဗဟုသုတ ျဖစ္ဖြယ္ရာေလးေတြ က်ေနာ္လက္လွမ္းမီသမွ် ရွာေဖြျပီး တင္ေပးလိုက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ျမန္မာကဗ်ာ ဆိုတဲ့ အရာရဲ့ အရင္းအျမစ္ကို အရင္လိုက္ၾကည့္ၾကရေအာင္။ ဒီအခါမွာ ဂီတ၊ ကဗ်ာ၊ လကၤာနွင့္ သီခ်င္း ဆိုျပီး စတင္ ေတြ႕ရိွရပါလိမ့္မယ္။

အဲဒီ ဂီတ၊ ကဗ်ာ၊ လကၤာနွင့္ သီခ်င္းတို့အေၾကာင္းကို မေျပာခင္ အဖြဲ႕အေၾကာင္း ကို အနည္းငယ္ ေျပာလိုပါတယ္။

အဖြဲ႕

အဖြဲ႕ကို ပါဠိလိုေတာ့ “ဗႏၶ” လို႔ေခၚပါတယ္။ ေရးသားသီကံုးဖြဲ႕ႏြဲ႕ထားတဲ့စာမွန္သမွ်ဟာ ဗႏၶ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ အဖြဲ႕ကမွ 'ပဇၨ' လို့ေခၚတဲ့ 'ကဗ်ာ'၊ 'ဂဇၨ' လို့ေခၚတဲ့ 'စကားေျပ' နဲ့ 'ဝိမိႆ' လို႔ ေခၚတဲ့ 'နွစ္ေထြေရာ' (ကဗ်ာေရာ စကားေျပပါ ေရာျပီးေရးထားတဲ့ အဖြဲ႕- ျပဇာတ္လို႔ ေခၚရင္အဆင္ေျပနိုင္ပါတယ္) ရယ္ လို႔ ခဲြထြက္ လာပါတယ္ ဆိုျပီး ဦးေသာ္ဇင္ရဲ့ ကဗ်ာ့လမ္းညႊန္ စာအုပ္ထဲမွာ ဆိုထားပါတယ္။ အဲဒီ 'ပဇၨ' လို့ေခၚတဲ့ 'ကဗ်ာ' ပင္မကိုင္းၾကီးကေနမွ 'ဂီတ' နဲ့ 'လကၤာ' ဆိုျပီး ကိုင္းသြယ္နွစ္ခု ထပ္မံခဲြထြက္လာပါ တယ္။လကၤာ (ကဗ်ာ) ေတြကေတာ့ ....

လကၤာ၊ ပ်ဳိ႕၊ ေမာ္ကြန္း၊ သံပိုင္း၊ သမိုင္း၊ ရဲတင္း၊ တမ္းခ်င္း၊ ဧခ်င္းသံတိုင္၊ ဧခ်င္းသံေပါက္၊ ရတု၊ လူးတား၊ အန္ခ်င္း၊ သံေပါက္၊ ဝဲရိုက္ဝဲသြင္း ဆိုျပီး ၁၄ မ်ဳိး သတ္မွတ္ပါတယ္။ ဒါတင္ပဲလားဆိုေတာ့ ေနာက္ထပ္လည္း ...

တ်ာခ်င္း၊ ေတးထပ္၊ ေတာလား၊ လြမ္းခ်င္း၊ ေလးဆစ္၊ ေမတၲာစာ၊ ဆိုတာေတြအျပင္ ဆရာလယ္တီပ႑ိတဦးေမာင္ၾကီးက ပါဠိဂါထာေတြကေန ထြင္ခဲ့တဲ့ ၈လံုးစပ္ ကဗ်ာေတြနဲ႔ ဆရာေဇာ္ဂီ်တို႔၊ ဆရာမင္းသုဝဏ္တို႔ရဲ့ ေခတ္စမ္းကဗ်ာေတြ၊ ဆရာေဒါင္းႏြယ္ေဆြရဲ့ ကာရန္မဲ့ကဗ်ာနဲ႔ အခုေနာက္ဆံုး ေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြအထိ ရိွပါတယ္။

ဂီတ (သီခ်င္း) အမ်ဳိးအစားေတြကေတာ့ ... ရကန္၊ ေဟာစာ၊ သာခ်င္း၊ ကာခ်င္း၊ အဲခ်င္း၊ အိုင္ခ်င္း၊ ေလးခ်ဳိး ၊ သံခ်ဳိ ၊ ယိုးဒယား၊ ပတ္ပို်း၊ ၾကိဳး၊ ဘဲြ ့၊ ေဘာလယ္အရိုး၊ ေတး - အရိုးအဆန္း၊ သျဖန္ - အရိုးအဆန္း၊ ငိုခ်င္း - အရိုးအဆန္း၊ တံုးခ်င္း - အရိုးအဆန္း၊ ဟန္ခ်င္း - အရိုးအဆန္း၊ ေလွခ်င္း - အရိုးအဆန္း၊ နတ္သံ၊ မွာတမ္း၊ ဇာတ္စာ ဆိုျပီး ၂၂ မ်ဳိး ရိွပါတယ္။ (အရင္ ပို႔စ္မွာလည္း တင္ထားပါတယ္။)

(တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ရကန္၊ ေဟာစာ၊ ေမတၲာစာ၊ မွာတမ္း ေတြဟာ ကဗ်ာနဲ႔ စကားေျပ နွစ္မ်ဳိး ေရာေနလို႔ 'ဝိမိႆ' အမ်ဳိးအစားထဲကို ထည့္ထားပါတယ္။) အဖဲြ႕ ဆိုရာမွာ ကဗ်ာ၊ သီခ်င္း အမ်ဳိးအစား တမ်ဳိး ထဲမွာပဲ အေၾကာင္းအရာ အမ်ဳိးမ်ဳိးကို ဖဲြ႕ဆိုၾကရာမွာ မယ္ဖြဲ႕(မယ္ဘြဲ႕)၊ ေမာင္ဖြဲ႕၊ ဘုန္းေတာ္ဖြဲ႕ စသျဖင့္ ကဲြျပား ပါတယ္။ ဒီအဖြဲ႔ေတြ အေၾကာင္းကို ဓမၼာစရိယ ဦးထြန္းေရႊ ေရးတဲ့ နနၵမာလိနီ ေခၚ ကဗ်ာစြယ္စံုက်မ္းၾကီးထဲမွာ အခုလိုေဖၚျပထားပါတယ္။

မယ္ဖြဲ႕ - မိန္းမတို႔နွင့္စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကားအဓိပၸါယ္

ေမာင္ဖြဲ႕- ေယာက္်ားတို႔နွင့္ စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကားအဓိပၸါယ္

ဘုန္းေတာ္ဖြဲ႕ - ရတနာသံုးပါးနွင့္ ဘုရင္၊ မင္းညီမင္းသားတို့၏ ဘုန္းေတာ္၊ ဂုဏ္ေတာ္ တို့နွင့္စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကားအဓိပၸါယ္

နိဗၺိႏၵဖြဲ႕- ေလာကၾကီးမွ ျငီးေငြ ့ျခင္း၊ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၲ စေသာ လကၡဏာေရးသံုးပါး နွင့္ စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကားအဓိပၸါယ္

သံေဝဂဖြဲ႕ - ဇာတိ၊ ဒုကၡ စသည္တို့မွ ထိတ္လန့္ျခင္းနွင့္စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကားအဓိပၸါယ္

ေတာဖြဲ႕- ေတာအေၾကာင္းနွင့္စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကားအဓိပၸါယ္

ေတာင္ဖြဲ႕- ေတာင္အေၾကာင္းနွင့္စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကားအဓိပၸါယ္

ပန္းဖြဲ႕- ပန္းအမ်ဳိးမ်ဳိး ႏွင့္ စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကားအဓိပၸါယ္

သစၥာထားဖြဲ႕ - ေယာက္်ား၊ မိန္းမတို႔၏ တေယာက္နွင့္တေယာက္ အခ်စ္ေမတၲာ ခိုင္ျမဲ တည္ၾကည္ျခင္းနွင့္ စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကားအဓိပၸါယ္

အေမွ်ာ္စိုက္ဖြဲ႕ - တေယာက္ကတေယာက္ကို ရႈလို၊ ျမင္လို၊ ဆက္ဆံလိုျခင္းနွင့္ စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကားအဓိပၸါယ္

ေျမွာက္ပင့္ဖြဲ႕ - သူတပါးကို ခ်ီးက်ဳး ၊ ေျမွာက္ပင့္ ေထာမနာျခင္းနွင့္ စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကား အဓိပၸါယ္

အလြမ္းဖြဲ႕ - ရွင္ကဲြ၊ ေသကဲြ ကဲြၾကရ၍ တမ္းတလြမ္းဆြတ္ျခင္းနွင့္ စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကား အဓိပၸါယ္

မိုးဖြဲ႕- မိုးေရ၊ မိုးေပါက္၊ မိုးတိမ္ စသည္တို့နွင့္ စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကား အဓိပၸါယ္

ကိုယ္ရည္ေသြးဖြဲ႕- အခါအခြင့္သင့္၍ မိမိ၏ဂုဏ္အစြမ္း၊ သတၲိဗလတို့ကို မိမိကပင္ထုတ္ေဖၚ၍ ေရးသားျခင္းနွင့္ စပ္ဆိုင္သမွ်ေသာ စကား အဓိပၸါယ္

ဒီအဖြဲ႕ေတြကေတာ့ အသံုးမ်ားထင္ရွားတဲ့အဖြဲ႕ေတြျဖစ္ပါတယ္လို႔ဆိုထားပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ အခ်စ္ဖြဲ႕၊ အေခ်ာ့ဖြဲ႕၊ အညဳဖြဲ႕၊ အပူဖြဲ႕ ၊ ဘုရားတိုင္ဖြဲ႕ ၊ ေက်းေစဖြဲ႕ စသျဖင့္ အမ်ားအျပား ရိွေသးေပမယ့္ ဒီေလာက္ဆို ရင္ ပံုစံယူျပီး သိေလာက္ျပီျဖစ္တဲ့အျပင္ ဒါေတြဟာ ေမာင္ဖြဲ႕ ၊ မယ္ဖြဲ႕ ေတြထဲမွာ အထိုက္အေလ်ာက္ ျပန္ျပီး အၾကံဳးဝင္တဲ့အတြက္ သီးျခား မေဖၚျပေတာ့ဘူးလို႔ဆိုပါတယ္။

အဲဒီ ေမာင္ဖြဲ႕၊ မယ္ဖြဲ႕ စတဲ့ အဖြဲ႕ တစ္ခုစီမွာလဲ ေမာင္ဆို၊ မယ္ဆို၊ ေမာင္မယ္ဆို ဆိုျပီး သံုးမ်ဳိး စီ ကြဲျပားျပန္ ပါသတဲ့။ သေဘာကေတာ့ ေယာက္်ား အသံုးအနႈန္းေတြျဖစ္တဲ့ ဗ်ာ၊ ကၽြန္ေတာ္၊ စသျဖင့္ပါရင္ ေမာင္ဆို၊ က်မ၊ ရွင္ စသျဖင့္ ပါရင္ မယ္ဆို ေပါ့။ အဲဒီလိုမဟုတ္ဘဲ သာမန္စီကံုးသြားခဲ့ရင္ေတာ့ က်ားမ မေရြး ဆိုနိုင္တဲ့အတြက္ ေမာင္မယ္ဆို လို႔မွတ္ယူရပါမယ္။ ဒါေပမယ့္ ေမာင္ဆို မို႔လို႔ ေယာက္်ား ေလးေတြသာ ဆိုရမယ္၊ မယ္ဆို ျဖစ္တဲ့အတြက္ မိန္းကေလးေတြသာ ဆိုရမယ္လို႔ေတာ့ တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ သတ္မွတ္ ထားတာမဟုတ္ပါဘူး။ စာေရးသူက ဘယ္ေနရာကေန ခံစားျပီးေရးသလဲဆိုတာ သိသာရံု ေဖၚျပတယ္လို့ မွတ္ယူရမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဒါေလာက္ဆိုရင္ အဖြဲ႕ေတြကို သိသာေလာက္ျပီ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအဖြဲ႕ အားလံုးကို ဂီတ၊ ကဗ်ာ၊ လကၤာ၊ သီခ်င္း ဆိုျပီး အမည္ေလးမ်ဳိး နဲ႔ေခၚပါတယ္။

ဒီအထဲမွာ ဂီတ၊ ကဗ်ာ၊ လကၤာ ဆိုတာ ပါဠိဘာသာနဲ႔ ေခၚတာျဖစ္ျပီး သီခ်င္းဆိုတာကေတာ့ ျမန္မာ ဘာသာနဲ့ေခၚတဲ့ အမည္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ တစ္ခုျခင္းကို ၾကည့္ရင္

ဂီတ-

ရွည္ေသာအသံျဖင့္သီဆိုအပ္ေသာ စကားအဖြဲ႕သီခ်င္းလို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ စည္း၊ ဝါး စေသာ တူရိယာတို ့ျဖင့္ တီးမႈတ္သီဆိုရေသာ ကဗ်ာမ်ဳိးကို ဂီတ ဟုေခၚသည္ ရယ္လို႔ ဦးေသာ္ဇင္ရဲ့ ကဗ်ာ့လမ္းညႊန္ စာအုပ္ထဲမွာ ဆိုထားပါတယ္။ ရွည္လ်ားေသာ အသံျဖင့္ သီဆိုရေသာသီခ်င္းလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္အထိရွည္ရမလဲ ဆိုရင္ အခိ်န္ကာလအားျဖင့္ သံုးမၾတာ ထက္ (မ်က္စိတမိွတ္၊ လွ်ပ္တျပက္၊ ႏြားႏို႔ တညွစ္စာကာလကို တစ္မၾတာ ၾကာတယ္လို့ တိုင္းတာပါတယ္) ေက်ာ္လြန္ရွည္လ်ား ျပီး စည္းဝါး အစရိွတဲ့ တူရိယာေတြနဲ့ သီဆိုရရင္ ဂီတလို႔ ေခၚပါတယ္။

ကဗ်ာ

စာေရးဆရာပညာရိွ၏ ဥစၥာျဖစ္ေသာ သီခ်င္းလို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ (ဒီေနရာမွာ ပညာရိွ ဆိုတာ ကဝိ လို႔ ေခၚပါတယ္။ ကဝိ ဆိုတဲ့ ပါဠိစကားကေတာ့ ကဗ်ာသီခ်င္း စပ္ဆိုသီကံုးတတ္သူ စာေရးဆရာ ပညာရိွ လို့ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။) မူလပုဒ္ရင္းက 'ကဝိ' ျဖစ္ပါတယ္။ ကဝိ ကေနမွ ကာေဝယ်၊ အဲဒီကေန ကဗၺ၊ ကာဗ်၊ ကဗ် ဆိုျပီးမွ ျမန္မာဘာသာနဲ႔ ကဗ်ာ ဆိုျပီးျဖစ္လာတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

လကၤာ

အလကၤာရ (နား၏တန္ဆာသဖြယ္ျဖစ္ေသာ အသံကိုျပဳတတ္ေသာသီခ်င္း) ဆိုတဲ့စကားကေန ဆင္းသက္ လာပါတယ္။ အဲဒီ အလကၤာရ ပုဒ္ရင္းကေန အစစာလံုး 'အ' နဲ႔ အဆံုးစာလံုး 'ရ' တို႔ ကာလေရြ႕ေလ်ာ ေၾကေပ်ာက္ရာကေန လကၤာ ဆိုျပီး ေခၚစမွတ္ ျပဳတယ္လို့ ဆိုပါတယ္။

သီခ်င္း

အေၾကာင္းခ်င္းတ တို႔ကို သီဆိုေသာေၾကာင့္ သီခ်င္း မည္၏ ဟု ကဗ်ာသာရတၳသျဂၤိုဟ္က်မ္း မွာ ဆိုထားပါတယ္။ ဒီက်မ္းအလိုအရဆိုရင္ေတာ့ ခ်င္းသီ လို႔ ဆိုသင့္ေပမယ့္ အကၡရာ ေရွ့ေနာက္ျပန္တဲ့ နည္းအရ သီခ်င္းလို့ ျဖည့္စြက္ေရးသားတယ္လို့ဆိုပါတယ္။ဒီေတာ့ အတိုခ်ဳပ္ လိုက္ရင္

ဂီတ - ရွည္ေသာအသံျဖင့္ သီဆိုအပ္ေသာ စကားအဖဲြ ့သီခ်င္း

ကဗ်ာ - ပညာရိွ၏ ဥစၥာျဖစ္ေသာ သီခ်င္း

လကၤာ - အလကၤာရ - နား၏ တန္ဆာသဖြယ္ျဖစ္ေသာ အသံကိုျပဳတတ္ေသာ သီခ်င္း

သီခ်င္း - အေၾကာင္းခ်င္းတ တို ့ကို သီဆိုေသာေၾကာင့္ သီခ်င္း မည္၏။ ဒီ ေလးမ်ဳိးလံုးဟာ အမည္သာကဲြျပားေပမယ့္ တရားကိုယ္သေဘာအားျဖင့္ အတူတူဘဲလို့လဲ ကဗ်ာစြယ္စံု က်မ္းထဲမွာ ဆိုထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ရတုေတြလို ေလးလံုးစပ္ကဗ်ာအသြားမ်ဳိး၊ ကာရန္အထပ္ျကား ညွပ္ေရးထားတဲ့ စကားျပင္မ်ဳိးကို လကၤာ လို့အေခၚမ်ားျပီး ကာလေပၚတီးလံုး၊ ပတ္ပ်ဳိး၊ ယိုးဒယား စတာ ေတြကိုေတာ့ သီခ်င္းလို႔ အေခၚမ်ားပါတယ္ လို႔လဲ ဆက္ေျပာထားပါတယ္။

မူလစာအုပ္ထဲမွာေတာ့ ပါဠိအကိုးအကားေတြနဲ့ ဒီအမည္ေလးမ်ဳိးကို ရွင္းျပထားေပမယ့္ ဒီမွာ ထည့္မေရး ေတာ့ပါဘူး။ အဓိပၸါယ္ကို သိဖို႔ပဲ အေရးၾကီးလို႔ ျမန္မာျပန္ကိုပဲဲ ေဖၚျပလိုက္ပါတယ္။ အေျခခံ အခ်က္မ်ား
ကဗ်ာေရးဖို႔ အတြက္ လိုအပ္တဲ့ အေျခခံအခ်က္ေတြကို စာၾကည့္ၾကပါမယ္။

ကဗ်ာေရးတဲ့အခါ အေျခခံအခ်က္ေတြက

၁။ အသတ္၊ အလပ္

၂။ ကာရန္၊ အသံ

၃။ အစပ္၊ အဟပ္

၄။ ၾကိယာ

ဆိုျပီး ရိွပါတယ္။ ဒါေတြကို သိနားလည္ထားဖို့လိုအပ္ပါတယ္။

အသတ္၊ အလပ္

အသတ္ ဆိုတာ ကေတာ့ အကၡရာေပၚမွာ တံခြန္ထူထားတဲ့ ''-္'' ကိုေျပာတာပါ။ အလပ္ ဆိုတာကေတာ့ အဲဒီ အသတ္တံခြန္မပါဘဲ လစ္လပ္ေနတာကို ေျပာတာပါ။

အေျခခံျမန္မာသင္ပုန္းျကီးအရ အသတ္ ၁ဝ ပါး ရိွပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့

က သတ္ (က္)၊ င သတ္ (င္)၊ စ သတ္ (စ္)၊ ည သတ္ (ည္)၊ တ သတ္ (တ္)

န သတ္ (န္)၊ ပ သတ္ (ပ္)၊ မ သတ္ (မ္)၊ ယ သတ္ (ယ္)၊ ဝ သတ္ (ဝ္) - တို့ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီ အသတ္ ၁ဝ မ်ဳိးကို မူလအသတ္ (သို့မဟုတ္) မုခ်အသတ္ လို့ေခၚပါတယ္။ ဒီကေနဆက္ျပီး ပြားလာ တဲ့ အသတ္ေတြ ကိုေတာ့ သာမတၳိယ အသတ္ (ပါဠိပ်က္) အသတ္ေတြလို႔ ေခၚပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့

က သတ္ = ခ္၊ ဂ္၊ ဃ္ (မုခ္၊ ဝဂ္ စသည္ျဖင့္)

စ သတ္ = ဆ္၊ ဇ္၊ ဈ္၊

ည သတ္ = သေ၀ထိုးသံ၊ ေနာက္ပစ္သံ (ရွည္ = ေရွ)

တ သတ္ = ဋ၊ ဌ၊ ဍ၊ ဎ၊ ထ၊ ဒ၊ ဓ၊ သ

န သတ္ = ဏ၊ ရ၊ လ၊ ဟ၊ ဠ

ပ သတ္ = ဖ၊ ဗ၊ ဘ

ဆိုလိုတာကေတာ့ ကသတ္ နဲ့ စာလံုးေတြကို ခ္၊ ဂ္၊ ဃ္ စာလံုးေတြနဲ့ ကာရန္တူယူလို့ရတယ္လို့ ဆိုလို တာပါ။ ဥပမာ - ဘုရားဖူးထြက္၊ မဂ္ဖိုလ္ရည္ေမွ်ာ္ ဆိုတာ မ်ဳိးမွာ ထြက္ နဲ႔ မဂ္ ကာရန္တူပါတယ္။

ကာရန္၊အသံ

ကာရန္ ဆိုတာ ကာရနၲ ဆိုတဲ့ ပါဠိစကားကေန ဆင္းသက္လာပါတယ္။ အကၡရာရဲ့အဆံုးသတ္ (ဒါမွမဟုတ္) အဆံုး အကၡရာ လို ့အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။ ကဗ်ာမွာဆိုရင္ေတာ့ အကၡရာအခ်င္းခ်င္း အသတ္တူ (သုိ႔မဟုတ္) အသံတူ စပ္ထားတဲ့ စာလံုးေတြကို ဆိုလိုပါတယ္။

အရင္ Post မွာတုန္းကက်ေနာ္ေရးခဲ့သလို ကဗ်ာတပုဒ္မွာ အသံကာရန္၏ေကာင္းျခင္း (သဒၵါလကၤါရ) နဲ့ အဓိပၸါယ္၏ေကာင္းျခင္း (အတၳာလကၤာရ) နွစ္မို်းလံုးရိွရပါမယ္။ ဒါေပမယ့္ ကာရန္ ကိုက္ေအာင္လို႔ ဆိုျပီး အဓိပၸါယ္ေတြ လိုက္ေျမာသြားတာမ်ဳိးေတာ့ မျဖစ္ရပါဘူး။ ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့ အဓိပၸါယ္ေနာက္ကိုသာ ကာရန္ကိုက္ေအာင္ လိုက္ျပီးေရးရမွာပါ။ အဲဒီလိုမွမဟုတ္ရင္ အရင္ Post မွာ ျပခဲ့တဲ့ ကဗ်ာေတြလို ကာရန္သာမွန္ျပီး ဘာအဓိပၸါယ္မွ မရိွတဲ့ ကဗ်ာေတြျဖစ္ကုန္ပါလိမ့္မယ္။

ကာရန္အေၾကာင္းေျပာရင္း အလ်ဥ္းသင့္လို႔ နေဘ အေၾကာင္းပါ နည္းနည္းမိတ္ဆက္ပါရေစ။

နေဘ ဆိုတာ 'နံေဘး' ဆိုတဲ့ စကားလံုးကေနဆင္းသက္လာတယ္လို ့ ဆိုၾကပါတယ္။ အရြယ္တူပ်ဥ္ခ်ပ္ ေတြကို နံေဘးခ်င္း (အလ်ားလိုက္) ယွဥ္စပ္ထားသလို အပိုဒ္နွစ္ခုကို ေဘးခ်င္းစပ္ဟပ္ ဖဲြ ့ႏြဲ႕ထားတာကို နံေဘးစပ္၊ အဲဒီကေန နေဘစပ္လို ့ေခၚျကပါတယ္။ ဥပမာ အခု်ပ္တန္းဆရာေဖ ေရးခဲ့တဲ့ ပန္းခီ်မနိုင္ ေလးခ်ဳိးလတ္ မွာဆိုရင္ေရႊပဒံုၾကာအခ်ပ္ကို ေလအဟုန္လာျပီးဟပ္စဥ္က ..စခန္းေနာ္လိုရာကြန္႔နိုင္တဲ့၊ မန္းေပၚမွာ ကိုၾကာညြန္႔ေသာ္မွ ...ဆိုတာေတြဟာ နေဘစပ္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ဆိုလိုတာကေတာ့ ကာရန္ဟာ စာလံုးတစ္လံုးပဲ အသံထြက္ (သို႔) အဆံုးသတ္စာလံုးေပါင္းတူပါတယ္။ နေဘ ကေတာ့ စာလံုးတစ္လံုးထက္ပိုျပီး တူရပါတယ္။ နေဘစပ္နည္း ၈ မ်ဳိးေတြ႕ရပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း အစပ္၊ အဟပ္ အပိုင္းမွာဆက္လက္ ျပီးေဖာ္ျပေပးပါ့မယ္။ ကာရန္ကိုျပန္ဆက္ရရင္ အကၡရာ၊ ပုဒ္၊ ဝါက် တို ့ရဲ့အဆံုးမွာရိွတဲ့ ျမန္မာ သရေတြကိုေခၚပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီကာရန္ေတြကို

၁။ ဝဏၰ ကာရန္ - အကၡရာအဆံုးမွာရိွတဲ့ ကာရန္

၂။ ပဒ - ပုဒ္ရဲ့အဆံုးမွာရိွတဲ့ကာရန္

၃။ ဝါက် - စာေၾကာင္းအဆံုးမွာရိွတဲ့ကာရန္

ဆိုျပီး ခဲြျခားထားပါတယ္။ ဒါကေတာ့ သိသာေစဖို႔သာ ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ကဗ်ာေရးရာမွာ အဲဒီလို အေသးစိတ္ ခဲြျခားၾကည့္ဖို႔ အျမဲမလိုအပ္ပါဘူး။ သိထားရင္ေတာ့ေကာင္းပါတယ္။ကဗ်ာအတြက္ တျခားအေရးၾကီးတဲ့ အသံရိွန္ (မၾတာ)၊ ဌာန္ (ဌာန)၊ ကရိုဏ္း (ကရဏ)၊ ပယတ္ (ပယတန) ဆိုတာေတြ ရိွပါေသးတယ္။ အခုအထိ စကားေျပာရင္ ဌာန္ကရိုဏ္း က်က်ေျပာတတ္တယ္ ဆိုျပီး ခီ်းမြမ္း ေနတာေတြ ျကားဖူးျကမွာပါ။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါေတြ အကုန္ အေသးစိတ္ေလွ်ာက္ေရးေနရင္ လိုရင္းျဖစ္တဲ့ ျမန္မာကဗ်ာပံုစံေတြနဲ့ ကာရန္ေတြအေျကာင္း ေရာက္ေတာ့မွာမဟုတ္လို့ စိတ္ဝင္စားမယ္ဆိုရင္ ေနာက္မွ ဒါေတြနဲ့ ပတ္သက္ျပီး သီးသန္႔ Post တစ္ခု ထပ္တင္ပါ့မယ္။အဲဒီေတာ့ ကာရန္ကိုျပန္ေကာက္ရရင္ ျမန္မာသရ (ျမန္မာကာရန္) ေတြဟာ အက်ဥ္းအားျဖင့္ ၁၆ ပါး၊ အက်ယ္အားျဖင့္ ၆၄ ပါး ရိွပါတယ္။ အက်ဥ္း (၁၆) ပါးျဖစ္တဲ့ မူလကာရန္ေတြကေတာ့

(၁) အ - ကာရန္

(၂) ဣ (အိ) - ကာရန္

(၃) ဥ (အု) - ကာရန္

(၄) ဧး (ေအ့) - ကာရန္

(၅) အဲ (အယ္) - ကာရန္

(၆) ေအာ (ၾသ) - ကာရန္

(၇) အက္ - ကာရန္

(၈) အင္ - ကာရန္

(၉) အစ္ - ကာရန္

(၁ဝ) အည္ - ကာရန္

(၁၁) အဥ္ - ကာရန္

(၁၂) အတ္ - ကာရန္

(၁၃) အန္ - ကာရန္

(၁၄) အပ္ - ကာရန္

(၁၅) အမ္ - ကာရန္

(၁၆) အို (အိုဝ္) - ကာရန္

တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီ မူလကာရန္ (၁၆) ပါးကမွ ထပ္ျပီး ပြားလိုက္တဲ့အခါ ကာရန္ငယ္ အက်ယ္ (၆၄)ပါး ျဖစ္လာ ပါတယ္။

(၁) အ - ကာရန္ - အ၊ အာ၊ အား ၃ လံုး

(၂) ဣ - ကာရန္ - အိ၊ အီ၊ အီး ၃ လံုး

(၃) ဥ - ကာရန္ - ဥ၊ ဥူ၊ ဥူး (အု၊ အူ၊ အူး) ၃ လံုး

(၄) ဧး - ကာရန္ - ေအ၊ ေအ့၊ ေအး ၃ လံုး

(၅) အဲ - ကာရန္ - အဲ၊ အဲ့၊ အဲး ၃ လံုး

(၆) ေအာ - ကာရန္ - ေအာ္၊ ေအာ့၊ ေအာ ၃ လံုး

(၇) အက္ - ကာရန္ - အက္၊ ေအာက္၊ အိုက္ ၃ လံုး

(၈) အင္ - ကာရန္ - အင္၊ အင့္၊ အင္း၊ ေအာင္၊ ေအာင့္၊ ေအာင္း၊ အိုင္၊ အိုင့္၊ အိုင္း ၉ လံုး

(၉) အစ္ - ကာရန္ - အစ္ ၁ လံုး

(၁ဝ) အည္ - ကာရန္ - အည္၊ အည့္၊ အည္း ၃ လံုး

(၁၁) အဥ္ - ကာရန္ - အဥ္၊ အဥ့္၊ အဥ္း ၃ လံုး

(၁၂) အတ္ - ကာရန္ - အတ္၊ အိတ္၊ အုတ္ ၃ လံုး

(၁၃) အန္ - ကာရန္ - အန္၊ အန့္၊ အန္း၊ အိန္၊ အိန့္၊ အိန္း၊ အုန္၊ အုန့္၊ အုန္း ၉ လံုး

(၁၄) အပ္ - ကာရန္ - အပ္၊ အိပ္၊ အုပ္ ၃ လံုး

(၁၅) အမ္ - ကာရန္ - အမ္၊ အမ့္၊ အမ္း၊ အိမ္၊ အိမ့္၊ အိမ္း၊ အုမ္၊ အုမ့္၊ အုမ္း ၉ လံုး

(၁၆) အို - ကာရန္ - အို၊ အို့၊ အိုး (အိုဝ္၊ အို့ဝ္၊ အိုဝ္း) ၃ လံုး

ဒီ ကာရန္ေတြထဲမွာ ေသးေသးတင္သံ (-ံ) မပါဘဲျဖစ္ေနပါတယ္။ ကဗ်ာဖြဲ႕နည္းနိသ်ည္းစာအုပ္ထဲမွာ ေတာ့ ဒီ ကာရန္ (၆၄) ပါးကိုဘဲ ျပထားေပမယ့္ ကဗ်ာ့စြယ္စံုက်မ္း ထဲမွာေတာ့သီးျခား ေဖၚျပ ထားတာမေတြ႕ပါဘူး။ အဲဒီအစား ျမန္မာသရ အက်ယ္ (၆၈)လံုးကိုသာ ေဖၚျပထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေသးေသးတင္ (နိဂၢဟိတ္) ကို မသတ္ (မ္) နဲ့ အတူတူယူရမယ္လို့ေတာ့ အသတ္ အခန္းမွာ သီးျခားေဖၚျပထားတာေတြ႕ရတဲ့အတြက္ အံ၊ အံ့ ကာရန္ဟာ အမ္၊ အမ့္ ကာရန္နဲ့ အတူတူဘဲ လို့ မွတ္ရပါမယ္။ျမန္မာကဗ်ာေတြကို ေလ့လာမယ္၊ ေရးမယ္ဆိုရင္ အသံအေၾကာင္းကိုလည္း နားလည္ရပါလိမ့္မယ္။ အေပၚက ကာရန္ ၆၄ပါးကို တက္သံ၊ သက္သံ၊ ျမင့္သံ၊ တိုင္သံ ဆိုျပီး အသံေလးမ်ဳိး ခဲြထားပါတယ္။ ဒီအသံေတြကိုမွ ဂရုသံ (ေလသံျပင္းျပင္း၊ ေလးေလးနက္နက္ထြက္တဲ့ အသံျပင္း) နဲ့ လဟုသံ (ေလသံေလ်ာ့ေလ်ာ့ ထြက္တဲ့ အသံေပ်ာ့) ဆိုျပီး ျပန္ခဲြထားပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ အသံေလးမ်ဳိးကို အရင္စၾကည့္ရေအာင္။

၁။ တက္သံ (၁၈) ပါး

၂။ သက္သံ (၁၈) ပါး

၁။ နိမ့္သံ (၁၈) ပါး

၁။ တိုင္သံ (၁ဝ) ပါး ... ဆိုျပီး စုစုေပါင္း (၆၄) ပါး ျပန္ခဲြထားပါတယ္။

တက္သံ (၁၈) ပါး

ေအာက္ျမစ္နဲ႔ ဝစၥေပါက္ မပါတဲ့အသံေတြကို တက္သံလို့ေခၚပါတယ္။ ဒီအသံေတြဟာ ဆဲြဆဲြငင္ငင္၊ ရွည္ရွည္လ်ားလ်ား၊ ျမည္ျမည္ဟိန္းဟိန္း၊ ျပင္းျပင္းျပျပ ရြတ္ရပါတယ္။ အဲဒီအသံေတြကေတာ့

အာ၊ ဤ (အီ)၊ အူ၊ ေအ (ဧ)၊ ေအာ္ (ေၾသာ္)၊ အင္ ........ (၆) လံုး

အဥ္၊ အည္၊ အန္၊ အမ္၊ အိန္၊ အိမ္ ........ (၆) လံုး

အုန္၊ အုမ္၊ အယ္၊ ေအာင္၊ အိုင္၊ အိုဝ္(အို) ........ (၆) လံုး

တို့ျဖစ္ပါတယ္။

တက္သံေတြကို ညာသံၾကီး၊ မူလသံ၊ ပကတိသံ လို့လဲေခၚပါတယ္။ အသံရိွန္အေနနဲ့ (ရြတ္ဆိုတဲ့သူ အေပၚမူတည္ျပီး) နွစ္မၾတာခဲြ ကေန သံုးမၾတာ ေက်ာ္အထိ ရြတ္ဆိုနိုင္ပါတယ္။

သက္သံ (၁၈) ပါး

ေအာက္ျမစ္ပါတဲ့အသံေတြနဲ့ ေအာက္ျမစ္မပါေပမယ့္ ပါသလိုဘဲ ဆိုရတဲ့အသံေတြကို သက္သံလို႔ ေခၚပါတယ္။ ဆင္းသက္တယ္ဆိုတဲ့စကားအရ ဒီအသံေတြက ဆင္းသြားတဲ့အသံေတြပါ။ ဒီအသံေတြဟာ အားမထုတ္ရဘဲ ရြရြကေလး၊ သာသာျဖည္းျဖည္းေလး ရြတ္ရပါတယ္။ အဲဒီအသံေတြကေတာ

အ (အာ့)၊ ဣ (အိ)၊ အု (ဥ)၊ ေအ့ (ဧ့)၊ ေအာ့ (ေၾသာ့)၊ အင့္ ........ (၆) လံုး

အဥ့္၊ အည့္၊ အန့္၊ အမ့္၊ အိန့္၊ အိမ့္ ........ (၆) လံုး

အုန့္၊ အုမ့္၊ အယ့္ (အဲ့)၊ ေအာင့္၊ အိုင့္၊ အိုဝ့္(အို့) ........ (၆) လံုး

တို့ျဖစ္ပါတယ္။

သက္သံေတြကို ဘယ္သံ၊ ခ်သံ၊ ေအာက္သံ၊ သံမ၊ ေအာက္ျမစ္သံ လို႔လဲေခၚပါတယ္။ အသံရိွန္အေနနဲ့ (ရြတ္ဆိုတဲ့သူ အေပၚမူတည္ျပီး) တစ္မၾတာခဲြ အထိ ရြတ္ဆိုနိုင္ပါတယ္။

နိမ့္သံ (၁၈) ပါး

တက္သံေတြကို ဝစၥေပါက္ ထည့္လိုက္တဲ့ အသံေတြကို နိမ့္သံ လို႔ေခၚပါတယ္။ ဒီအသံေတြဟာ
အသံရွည္ရွည္ ကိုလည္း မစြန့္လႊတ္ဘဲ ျပတ္ျပတ္နဲ႔ တင္းတင္းမာမာ ရြတ္ရပါတယ္။ အဲဒီအသံေတြကေတာ့

အား၊ အီး၊ အူး၊ ေအး (ဧ း) ၊ ေအာ (ၾသး)၊ အင္း ........ (၆) လံုး

အဥ္း၊ အည္း၊ အန္း၊ အမ္း၊ အိန္း၊ အိမ္း ........ (၆) လံုး

အုန္း၊ အုမ္း၊ အယ္း (အဲ)၊ ေအာင္း၊ အိုင္း၊ အိုဝ္း(အိုး) ........ (၆) လံုး

တို့ျဖစ္ပါတယ္။

နိမ့္သံေတြကို ညာသံငယ္၊ သံဖို၊ ဝသဇၨနီသံ လို့လဲေခၚပါတယ္။ အသံရိွန္အေနနဲ့ (ရြတ္ဆိုတဲ့သူ အေပၚမူတည္ျပီး) နွစ္မၾတာ ကေန နွစ္မၾတာခဲြ ေက်ာ္အထိ ရြတ္ဆိုနိုင္ပါတယ္။

တိုင္သံ (၁ဝ) ပါး

နိွမ့္လို့ ျမွင့္လို့မရတဲ့ သံရပ္၊ သံျဖတ္ေတြ၊ တက္သံ နဲ႔ နိမ့္သံ ၂ခုၾကားကအသံေတြကို တိုင္သံ လို့ေခၚ ပါတယ္။ အဲဒီအသံေတြကေတာ့ ကသတ္၊ စသတ္၊ တသတ္၊ ပသတ္ ပါတဲ့အသံေတြပါ။

အက္၊ အစ္၊ အတ္၊ အပ္၊ အိတ္ ........ (၅) လံုး

အိပ္၊ အုတ္၊ အုပ္၊ ေအာက္၊ အိုက္ ........ (၅) လံုး

တို့ျဖစ္ပါတယ္။

တိုင္သံေတြကို သံမွန္၊ သံလတ္ လို့လဲေခၚပါတယ္။ အသံရိွန္အေနနဲ့ (ရြတ္ဆိုတဲ့သူ အေပၚမူတည္ျပီး) တစ္မၾတာခဲြ ေလာက္အထိ ရြတ္ဆိုနိုင္ပါတယ္။

ဂရု၊ လဟု

ဒီအသံေလးပါးကို ဂရု၊ လဟုျပန္ခဲြရင္

တက္သံ (၁၈) ပါး (ေအာက္ျမစ္ နဲ့ ဝစၥေပါက္ မပါတဲ့အသံေတြ) ဟာ ဂရုအသံ (ဂရုကာရန္)ျဖစ္ျပီး က်န္တဲ့ အသံသံုးပါး (သက္သံ၊ နိမ့္သံနဲ့ တိုင္သံ ေပါင္း ၄၆ပါး) ကေတာ့ လဟုအသံ (လဟုကာရန္) ေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။

ဒါဆိုရင္ေတာ့ အသံေလးပါးနဲ့ ဂရု၊ လဟု ဆိုတာကို သေဘာေပါက္ေလာက္ျပီထင္ပါတယ္။ အလြတ္ မမွတ္မိရင္လဲ ဒီမွာ ျပန္ၾကည့္ျပီး ကဗ်ာေရးတဲ့အခါ သံုးနိုင္ပါတယ္။ေလာေလာဆယ္ေတာ့ ဒီမွ်နဲ့ဘဲ ေက်နပ္ၾကေစခ်င္ပါတယ္။ အေျခခံအခ်က္ေတြထဲမွာ က်န္ေနေသးတဲ့ 'အစပ္၊ အဟပ္' အေၾကာင္းနဲ့ 'ၾကိယာ' အောကာင္းကိုေတာ့ ျမန္မာကဗ်ာဆိုတာဂ်ဳိနဲ့လား(၃) ဆိုျပီးေတာ့ ဆက္ျပီးတင္ေပးပါမယ္။ အဲဒီမွာ ကာရန္စပ္နည္း ၆ပါးနဲ႔ နေဘစပ္နည္း ၈ပါးကိုပါ ေရးေပးပါ့မယ္။ ဒါေတြကေတာ့ အလြန္က်ယ္ျပန့္တဲ့အတြက္ အခိ်န္နည္းနည္းယူျပီးေရးေနပါတယ္။ တတ္နိုင္သမွ် ျပည့္ျပည့္စံုစံု ျဖစ္ေစခ်င္လို႔ ပါ။ ျမန္မာကဗ်ာပံုစံေတြနဲ့ ေရးစပ္နည္းေတြကိုေတာ့ ေနာက္ထပ္ပို႔စ္ ေတြမွာ ထပ္ျပီးတင္ေပးပါ့မယ္။ က်ေနာ္ရွာလို႔ ရသေလာက္ေပါ့။

Harry1968

No comments yet