Sunday, January 20, 2008
ျမန္မာကဗ်ာဆိုတာ ဂ်ဳိနဲ႔လား
ကဗ်ာဆိုတာ ပညာ႐ွိတို ့၏ ပစၥည္းဥစၥာ လို ့ ဆိုပါတယ္။ စာဆိုက၀ိေတြဟာ သူတို ့စိတ္မွာ ထိေတြ႕ ခံစားရတဲ့ ခံစားခ်က္ေတြကို တျခားသူေတြဆီ ကဗ်ာလကၤာေတြနဲ႔ ကူးစက္ထိေတြ႔ ခံစားေစတတ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကဗ်ာလကၤာ ဆိုတာဘာလဲ ... ဆက္ၿပီးၾကည့္ၾကရေအာင္။
ကဗ်ာလကၤာဆိုတာ လူေတြ ေန့စဥ္ေျပာဆိုသံုးစဲြေနတဲ့ သာမာန္စကားေတြကို ေတးဂီတပမာ ေျပျပစ္ေခ်ာေမာစြာနဲ့ ခ်ိဳသာၿငိမ့္ေျငာင္းေအာင္ သီကံုးဖဲြ ့ေရးထားတဲ့ စာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ “ေဒါသ” မွကင္းလြတ္ရပါမယ္၊ “ဂုဏ္” ေျမာက္ရပါမယ္ (စာေပမွာ ေဒါသ နဲ့ ဂုဏ္ ဆိုတာကို ေနာက္ပိုင္း သီးျခားဆက္ေဆြးေႏြးပါ့မယ္)။ အဲဒီလို ျပည့္စံုေအာင္ဖဲြ ့ဆိုထားသမွ်စာေတြကို သကၠဋဘာသာ၊ မာဂဓ (ပါဠိ) ဘာသာေတြမွာ “ဂါထာ” လို ့ေခၚၿပီး ျမန္မာ ဘာသာမွာေတာ့ လကၤာသီခ်င္းေတြကို ကဗ်ာလကၤာ လို ့ေခၚပါတယ္။
ကဗ်ာလကၤာဆိုတာ ေတးဂီတကေန စတင္အေျခတည္ခဲ့တယ္လို ့ယူဆၾကပါတယ္။ ကမၻာႀကီးမွာ သာယာသံ ဆိတ္သုဥ္းျခင္း မည္သည့္အခါကမွ်မ႐ွိခဲ့ လို ့ ဆုိၾကပါတယ္။ ေရလိႈင္းခတ္သံ၊ လွ်ပ္စစ္ျပက္မိုးႀကိဳးထစ္သံ၊ သစ္႐ြက္ေလးေတြေလတိုးသံ၊ ေက်းငွက္တိရစၦာန္တို ့ေအာ္ျမည္ရင့္က်ဴးသံ စတဲ့အသံေတြဟာ သဘာ၀ရဲ့ ဂီတသံေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအသံကို လူေတြသတိျပဳမိ၊ အာ႐ံုျပဳမိရာက လိုက္တုၿပီး အသံထြက္ၾကရင္းနဲ့ ဂီတဆိုတာ ျဖစ္လာခဲ့ ပါတယ္။ ဒီ ဂီတ ကေန ဂီတသံေႏွာတဲ့ စကားလံုးေတြကို စကားေျပာရာမွာသံုးရင္းက ကဗ်ာလကၤာ စတင္ သေႏၶတည္ ခဲ့တယ္လုိ႔ မွတ္သားဘူးပါတယ္။ အဲဒီကေန စာေပအကၡရာေပၚေပါက္လာေတာ့မွ ကဗ်ာလကၤာေတြ ေရးသားလာၾကပါတယ္။
ျမန္မာစာေပမွာ ကဗ်ာလကၤာေတြကို လကၤာနဲ့သီခ်င္းဆိုၿပီး ႏွစ္မ်ိဳးခဲြထားပါတယ္။ လကၤာ (ကဗ်ာ) ေတြကေတာ့ ...
လကၤာ၊ ပ်ိဳ ့၊ ေမာ္ကြန္း၊ သံပိုင္း၊ သမိုင္း၊ ရဲတင္း၊ တမ္းခ်င္း၊ ဧခ်င္းသံတိုင္၊ ဧခ်င္းသံေပါက္၊ ရတု၊ လူးတား၊ အန္ခ်င္း၊ သံေပါက္၊ ၀ဲ႐ိုက္၀ဲသြင္းဆိုၿပီး ၁၄ မ်ိဳး သတ္မွတ္ပါတယ္။
လကၤာ၊ ပ်ိဳ ့၊ ေမာ္ကြန္း၊ သံပိုင္း၊ သမိုင္း၊ ရဲတင္း၊ တမ္းခ်င္း၊ ဧခ်င္းသံတိုင္၊ ဧခ်င္းသံေပါက္၊ ရတု၊ လူးတား၊ အန္ခ်င္း၊ သံေပါက္၊ ၀ဲ႐ိုက္၀ဲသြင္းဆိုၿပီး ၁၄ မ်ိဳး သတ္မွတ္ပါတယ္။
သီခ်င္းအမ်ိဳးအစားေတြကေတာ့ ... ရကန္၊ ေဟာစာ၊ သာခ်င္း၊ ကာခ်င္း၊ အဲခ်င္း၊ အိုင္ခ်င္း၊ ေလးခ်ိဳး၊ သံခ်ိဳ၊ ယိုးဒယား၊ ပတ္ပ်ိဳး၊ ႀကိဳး၊ ဘဲြ ့၊ ေဘာလယ္အ႐ိုး၊ ေတး - အ႐ိုးအဆန္း၊ သျဖန္ - အ႐ိုးအဆန္း၊ ငိုခ်င္း - အ႐ိုးအဆန္း၊ တံုးခ်င္း - အ႐ိုးအဆန္း၊ ဟန္ခ်င္း - အ႐ိုးအဆန္း၊ ေလွခ်င္း - အ႐ိုးအဆန္း၊ နတ္သံ၊ မွာတမ္း၊ ဇာတ္စာ ဆိုၿပီး ၂၂ မ်ိဳး ႐ွိပါတယ္။ ဒါတင္ပဲလားဆိုေတာ့ ေနာက္ထပ္လည္း ...
တ်ာခ်င္း၊ ေတးထပ္၊ ေတာလား၊ လြမ္းခ်င္း၊ ေလးဆစ္၊ ေမတၲာစာ၊ ဆိုတာေတြအျပင္ ဆရာလယ္တီပ႑ိတ ဦးေမာင္ႀကီးက ပါဠိဂါထာေတြကေန ထြင္ခဲ့တဲ့ ၈လံုးစပ္ ကဗ်ာေတြနဲ႔ ဆရာေဇာ္ဂ်ီတို ့၊ ဆရာမင္းသု၀ဏ္တို ့ရဲ့ ေခတ္စမ္းကဗ်ာေတြ၊ ဆရာေဒါင္းႏြယ္ေဆြရဲ ့ ကာရန္မဲ့ကဗ်ာနဲ႔ ့အခုေနာက္ဆံုး ေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြအထိ ရွိပါတယ္။
တ်ာခ်င္း၊ ေတးထပ္၊ ေတာလား၊ လြမ္းခ်င္း၊ ေလးဆစ္၊ ေမတၲာစာ၊ ဆိုတာေတြအျပင္ ဆရာလယ္တီပ႑ိတ ဦးေမာင္ႀကီးက ပါဠိဂါထာေတြကေန ထြင္ခဲ့တဲ့ ၈လံုးစပ္ ကဗ်ာေတြနဲ႔ ဆရာေဇာ္ဂ်ီတို ့၊ ဆရာမင္းသု၀ဏ္တို ့ရဲ့ ေခတ္စမ္းကဗ်ာေတြ၊ ဆရာေဒါင္းႏြယ္ေဆြရဲ ့ ကာရန္မဲ့ကဗ်ာနဲ႔ ့အခုေနာက္ဆံုး ေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြအထိ ရွိပါတယ္။
ဒီအထဲက ေလ့လာမိသေလာက္ ပံုစံေတြကို တင္ေပးပါ့မယ္။ ဒီေနရာမွာ ၀က္ဆိုက္ႏွစ္ခုကို Credit ေပးပါရေစ။ ျမ၀တီ၀က္ဘ္ဆိုက္ www.myawady.net နဲ႔ ေမဓါ၀ီဘေလာ့ဂ္ http://maydar-wii.blogspot.com ႏွစ္ခုပါ။ အခ်က္အလက္အေတာ္မ်ားမ်ားကို အဲဒီ ေနရာႏွစ္ခုကေနရပါတယ္။ ေက်းဇူး အထူးတင္ေၾကာင္းေျပာလိုပါတယ္။ က်ေနာ္ကိုးကားတဲ့ စာအုပ္စာတမ္းေတြကေတာ့ -
နႏၵမာလိနီ ေခၚ ကဗ်ာစြယ္စံုက်မ္းႀကီး (ဓမၼာစရိယ ဦးထြန္းေ႐ႊ)ကဗ်ာဖဲြ႔နည္း နိသ်ည္း (ဦးတင့္ေဆြ)
ကဗ်ာေရးခ်င္စာစပ္သင္ (မင္းသု၀ဏ္)
ကဗ်ာလမ္းၫႊန္ (ဦးေသာ္ဇင္)
တို႔ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ကဗ်ာလကၤာစပ္ၿပီဆိုရင္ အသံကာရန္၊ စပ္ပံုစပ္နည္း၊ အစခ်ီပံု၊ အဆံုးသတ္ခ်ပံု၊ အနက္အဓိပၸါယ္ အစ႐ွိတာေတြ အေရးႀကီးလာပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကာရန္ေလးေတြခ်ိတ္မိ႐ံုနဲ့ ၿပီးသလား၊ ကဗ်ာျဖစ္ၿပီလား ဆိုေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။
အနက္အဓိပၸါယ္လည္းအေရးႀကီးပါေသးတယ္။ ဒါ့အျပင္ သဒၵါလကၤာရ၊ အတၲလကၤာရ အစ႐ွိတဲ့ တန္ဆာေတြလည္း ဆင္ရပါတယ္။ ဥပမာ -
အရင္တုန္းက စႏၵာမဂၢဇင္းမွာ ဆရာၾကပ္ကေလးေရးထားတဲ့ ဟာသ၀တၴဳ တစ္ပုဒ္ထဲက ကဗ်ာ႐ူးအဘုိးႀကီးစပ္ထားတဲ့ ေတးထပ္ေလးကိုၾကည့္ပါ။
ျမတ္ပန္းေ၀ဆာေလမွာလြင့္
ေမကညာခင့္ေျပာင္သထက္ေျပာင္
ေဗဒါတပြင့္အေရာင္လက္သေယာင္ငယ္
ပူတက္ေဗ်ာင္ေနာင္ေဗပံုခ်မ္း
ျမန္ျမန္ေျပးခဲ့ ကေလးတုိ ့အေမရယ္
ေအးလို ့ေနရင္ ေျခသုတ္ဖ်ဥ္နဲ ့ လႊမ္း။ ။
ကဲ .. ေကာင္းရဲ့လား၊ ဘာမွအဓိပၸါယ္မ႐ွိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ မွန္သလားဆိုရင္ေတာ့ မွန္ပါတယ္။ ထပ္ၿပီးၾကည့္ပါဦး။ ျမ၀တီမွာတင္ထားတဲ့ ပို ့စ္မွာ ျပထားတာက ...
တို ့ေက်ာင္း ေတာင္က စိန္ပန္းေတာ
အပ်ိဳေလးေတြ လက္နဲ ့ေခါလို ့
ေ႐ႊမုေ႒ာတဲ့ တင္ၾက႐ွာ။
ကာရန္ကေတာ့ ေတာ၊ ေခါ၊ ေ႒ာ ဆိုၿပီး မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ လက္နဲ ့ေခါ ဆိုတာ ဘာမွ အဓိပၸါယ္မ႐ွိပါဘူး။ ဒီေတာ့ အတၲလကၤာရ မေျမာက္ဘူးလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီမွာပဲ အလြန္လွတဲ့ ကဗ်ာေလးတစ္ပုဒ္ ထုတ္ႏႈတ္ေဖၚျပထားပါတယ္။ ေအာက္မွာၾကည့္ပါ။
လေနအစြန္၊ ျမေျမမြန္္၀ယ္
ေလသြန္ပင့္မႈတ္၊ ႐ြက္ရင့္ျပဳတ္က
ေက်းႏႈတ္ဖူးဆင့္၊ လြတ္က်ဴးတင့္သည္
ႏူးခြင့္ခါမွီ၊ သရဖီလည္း
ရာသီသိဆံုး၊ စီဘိကံုးသို ့
ေတာလံုးလွ်မ္းေမာက္၊ ပန္းပိေတာက္မူ
ႏြမ္းေျခာက္ေၾကြေရာ္၊ မေျခြေသာ္လည္း
ေျမေပၚအတိ၊ ပံုလ်က္႐ွိ၏။
ဒီမွာ နေဘသေဘာေပါ့ .. ကာရန္တစ္ခ်က္တည္းမဟုတ္ပဲ ႏွစ္ခ်က္သံုးခ်က္မိေအာင္ဆင့္စပ္ထားတာပါ။ အေရာင္ျခယ္ျပထားပါတယ္။ ကာရန္ကေတာ့ အားလံုး “ေလးသံုးႏွစ္” ပဲယူထားတာပါ။ အဲဒီမွာမွ နေဘထပ္ဆင့္ၿပီး ႏွစ္ခ်က္သံုးခ်က္ျပန္ထပ္ထားတာပါ။ (ပင္မကာရန္က စြန္၊ မြန္၊ သြန္ ... အဲဒီမွာမွ လေန၊ ျမေျမ၊ ေနအစြန္၊ ေျမမြန္၊ ေလသြန္ ... ဒီလိုယူပါတယ္။ တစ္ခါ မႈတ္၊ ျပဳတ္၊ ႏႈတ္၊ ဒီမွာ နေဘက ပင့္မႈတ္ နဲ ့ ရင့္ျပဳတ္။ ေနာက္မွ ဆင့္၊ တင့္၊ခြင့္။ အဲဒီမွာထပ္ၿပီး ဖူးဆင့္၊ က်ဴးတင့္၊ ႏူးခြင့္ ႏွစ္ခ်က္ဆင့္ၿပီး ကာရန္ထပ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ မွီ၊ ဖီ၊ သီ။ ၿပီးရင္ ဆံုး၊ ကံုး၊ လံုး။ အဲဒီမွာ သီဘိဆံုး၊ စီဘိကံုး သံုးခ်က္ဆင့္ နေဘထပ္ကြန္ ့လိုက္ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ၿပီး ေမာက္၊ ေတာက္၊ ေျခာက္။ အဲဒီမွာလည္း လွ်မ္းေမာက္၊ ပန္းပိေတာက္၊ ႏြမ္းေျခာက္ - ႏွစ္လံုးဆင့္ နေဘ သံုးခ်က္ထပ္လုိက္ပါတယ္။ အဲဒါၿပီးေတာ့ ေရာ္၊ ေသာ္၊ ေပၚ - အဲဒီမူရင္းကာရန္ေပၚမွာမွ ေၾကြေရာ္၊ မေျခြေသာ္၊ ေျမေပၚ ဆိုၿပီး ႏွစ္ခ်က္ဆင့္ ထပ္ကြန္ ့လိုက္တာပါ)
အနက္အဓိပၸါယ္ကေတာ့ ....
အခါရာသီအေလ်ာက္ လူကမေခြၽရဘဲနဲ ့အလိုလိုအပင္ထက္က ႏြမ္းေျခာက္ေၾကြက်လာတဲ့ သရဖီနဲ့ ပိေတာက္ပြင့္ေတြ ေျမျပင္ေပၚမွာ ပံုလ်က္သားက်ေနတာကို ဆိုလုိတာပါ။
ဒါတင္မကေသးပါဘူး။ အတၲလကၤာရၿပီးေတာ့ သဒၵါလကၤာရ ကိုလည္း နဲနဲၾကည့္ရေအာင္။ က်ေနာ္သိပ္ၿပီးနားလည္ လွတယ္ေတာ့ မဟုတ္ေပမယ့္ ဖတ္ဖူးသေလာက္ေျပာျပပါ့မယ္။ ကဗ်ာကိုေရးတဲ့အခါ (အထူးသျဖင့္ ေ႐ွးကဗ်ာ အမ်ိဳးအစားေတြမွာ) အသံ႐ွိန္ (မၾတာ) ကိုလည္း သတိထားရပါတယ္။ ဒီဃသံ (သံ႐ွည္)၊ ရႆ သံ (သံတုိ၊ သံျပတ္)၊ ဂ႐ုသံ (ေလးေသာအသံ)၊ လဟုသံ (ေပါ့ေသာအသံ) ေတြကိုလည္း Harmony ျဖစ္ေအာင္ ထည့္သြင္းစပ္ဆို တတ္ ရမယ္လုိ ့ အဆို႐ွိပါတယ္။ အသံအ႐ွည္၊ အသံအေလး ေတြဟာ ဆဲြငင္လို ့ရတဲ့ အတြက္ သနားစဖြယ္အျဖစ္ေတြမွာ ႏူးညံ့သိမ္ေမြ ့တဲ့ အေၾကာင္းေတြမွာ စပ္ဆုိေလ့႐ွိသလို၊ အသံတို၊ အသံေပါ့ ေတြကိုေတာ့ ရဲရင့္တဲ့၊ ျပတ္သားတဲ့ အေၾကာင္းေတြေရးရင္ သံုးေလ့႐ွိပါတယ္။ အသံေတြအေရးႀကီးတာေၾကာင့္ ကဗ်ာကို စိတ္ထဲကဖတ္႐ံုနဲ့ မလံုေလာက္ပဲ အသံထြက္ဖတ္ဖို ့ အၿမဲ တိုက္တြန္းေျပာဆိုေလ့႐ွိၾကတာပါ။ ဒီအသံေတြအေၾကာင္း နားလည္သူေတြ႐ွိရင္ သီးသန့္ေဆြးေႏြးေပးၾကပါ။ က်ေနာ္ကေတာ့ သိပ္မသိပါဘူး။ ေလ့လာရပါဦးမယ္။ ေနာက္မွ ထပ္ေျပာၾကတာေပါ့။
အဲဒီေတာ့ ကဗ်ာပံုစံေတြကို က်ေနာ္ေလ့လာ႐ွာေဖြလို ့ရသေလာက္၊ သိသေလာက္ စၾကည့္ၾကရေအာင္ ....
Harry1968
ျမန္မာကဗ်ာဆိုတာ ဂ်ဳိနဲ႔လား ေဆာင္းပါးမ်ားကို အသံုးျပဳခြင့္ ေပးေသာ အစ္ကိုၾကီး ကိုဟယ္ရီအား ေက်းဇူး အထူး တင္ရွိပါတယ္ ခင္ဗ်ာ။
No comments yet